Duminica Infricosatei Judecati

Duminica Infricosatei Judecati

A doua duminica din Perioada Triodului poarta denumirea de Duminica Infricosatei Judecati

In Bisericile Ortodoxe, la Sfanta Liturghie se citeste astazi pericopa evanghelica de la Matei, cap. XXV, versetele 31-46, in care Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne vorbeste despre criteriile Judecatii de Apoi. Aceasta pericopa evanghelica a fost randuita de parintii Bisericii pentru a se citi in aceasta duminica deoarece credinciosul, inainte de perioada Postului Mare, trebuie sa se gindeasca la sfarsitul vietii sale si sa constientizeze modul crestin in care trebuie sa isi duca existenta, dupa invatatura Domnului nostru Iisus Hristos. Aceasta duminica este cunoscuta si sub numele de Duminica lasatului sec de carne pentru ca astazi este ultima zi pana la Pasti cand se mananca preparate din carne.

Mai multe amanunte despre aceasta duminica si despre lasatul sec de carne, ne-a oferit Parintele Arhimandrit Timotei Aioanei, Exarh Cultural al Arhiepiscopiei Iasului: 'Duminica lasatului sec de carne marcheaza o noua etapa in acest rastimp de pregatire spirituala care este Postul Mare. In aceasta duminica, credinciosii Bisericii Ortodoxe lasa sec de carne. Din acest moment si pana la Ziua Invierii li se recomanda renuntarea la bucatele si derivatele din carne, iar in saptamana de dinaintea inceperii Postului Mare consuma doar bucate din peste, branza, oua si lapte. In aceasta Duminica a lasatului sec de carne, Biserica pune inainte una dintre cele mai frumaose pagini din Sfanta Evanghelie, anume cea referitoare la Infricosata Judecata, Judecata cea din urma. Se vorbeste in aceasta Evanghelie despre milostivirea sau atentia pe care noi trebuie sa o acordam oamenilor care se afla in nevoi, in suferinta si in necaz: fie ca sunt bolnavi, fie ca sunt singuri, fie ca sunt in temnita; oameni care sufera si au nevoie de ajutorul nostru. In legatura cu aceasta Evanghelie a faptelor bune, Biserica a hotarat ca in sambata de dinaintea Duminicii Infricosatei Judecati sa fie o zi de pomenire a celor care au trecut la Domnul, indeosebi a celor din veac adormiti: stramosii, mosii, parintii, maicile, fratii si surorile, fiii si fiicele, rudeniile; in schituri si manastiri sunt pomeniti toti vietuitorii, calugarii si calugaritele care au trecut din aceasta lume cu nadejdea Invierii si a vietii celei vesnice. In aceasta zi, crestinii ofera si altora din bunurile pe care Dumnezeu le-a daruit in casele si gospodariile lor. Acestea sunt semne de iubire si de milostivire. Este un obicei foarte important pe care trebuie sa-l redescoperim daca s-a uitat, mai ales in orase, in care oamenii, luati de atatea griji, uita aceste sfinte traditii ale Bisericii si ale poporului. In saptamana care urmeaza Duminicii Infricosatei Judecati care ne indeamna la infranare, doua zile sunt aliturgice: miercuri si vineri; nu se savarseste nici o Sfanta Liturghie. Randuiala liturgica de la Vecernia si Utrenia din aceste zile este asemanatoare cu cea din Postul Mare, la sfarsit rostindu-se rugaciunea Sfantului Efrem Sirul 'Doamne si Stapanul vietii mele...'. In aceste doua zile se face randuiala celor 7 Laude, aducandu-ne aminte de perioada de pocainta in care intram.'

Sursa: basilica.ro